Vierlingsbeek- Van dit type rijdt er maar eentje rond in Nederland; een Ruston Proctor and Company Lincoln stoomtractor. Eigenaars van dit unieke exemplaar is de Vierlingsbeekse familie Derksen. Zij kochten deze bijzondere tractor 23 jaar geleden en restaureerden hem in originele staat. Een bijzondere hobby!
Door Wanda Laarakkers in DeBok. Foto John Hoffman.
Zo’n tien keer per jaar komt hij van stal, de in het Engelse Lincoln gebouwde stoomtractor. In 1908 werd deze 3,20 meter hoge, 5,5 meter lange en 13,5 ton zware machine na productie naar het zuiden van Frankrijk vervoerd. Daar werd hij ingezet bij werk in de bosbouw. Anton Derksen: “De sporen hiervan kon je terugzien aan de machine, er is veel met de lier gewerkt. Alles was versleten toen wij deze stoomtractor in bezit kregen, hij liep nog wel. Onderdelen zijn niet te koop, het nodige hebben we nieuw gemaakt, met de insteek, alles maken zoals het vroeger was.”
In het dagelijks leven runt de familie Derksen het bedrijf Delegro, dat onderdelen voor restauratie van tractoren levert. Deze worden in eigen beheer ontwikkeld en gefabriceerd, waarbij veel onderdelen, zoals plaatwerkdelen, in eigen bedrijf worden gemaakt. Er is dus voldoende kennis in huis bij de mannen. John Derksen: “Ieder van ons heeft zijn kwaliteiten benut bij deze restauratie. Als we problemen tegenkwamen probeerden we terug te gaan naar de basis. Je moet simpel denken hoe de techniek van de stoommachine werkt. Het berubberen van de wielen hebben we in Engeland uitbesteed. Al het schilderwerk is net zoals vroeger met de borstel opgezet.”
Een bijzonder verhaal is de vervaardiging van het logo op de stoomtractor. “We hadden in eerste instantie geen voorbeeld van het originele logo,” vertelt Anton, “Hier zochten we jarenlang naar. We vonden het op een dorskast in Frankrijk. Toen we een foto hadden konden we het met de hand op de machine schilderen. De stoomtractor is nu volledig gerestaureerd, hij loopt zoals we willen, al is er altijd wel wat kleins te sleutelen.”
Met de stoomtractor in de buurt willen rijden of naar een show gaan, vergt wat geduld. Bijna twee uur heeft de tractor nodig voor er voldoende druk in de ketel is om te kunnen rijden. De machine wordt warm gestookt met kolen, die moeten, net als het water, regelmatig worden bijgevuld. De stoomtractor rijdt 6,5 kilometer per uur. Bij langere afstanden wordt deze per dieplader vervoerd.
John: “Je ziet alles bewegen, en ziet echt hoe het werkt, dat vind ik mooi. Je moet alles zelf in de gaten houden, er gevoel voor hebben. Je moet van tevoren nadenken, bijvoorbeeld op tijd de kolen bijvullen. Hij werkt niet meteen, zoals een andere machine. Het is mooie techniek!”