Wat zou ze trots zijn
Boxmeer- “Ik ben niet meer te redden”, zegt Juliette Vekemans in de landelijke donatiecampagne van Stichting ALS Nederland. Juliette, die op 2 april dit jaar overleed aan de ziekte ALS, doet hiermee een dringende oproep tot donatie. Haar deelname aan deze campagne heeft haar een nominatie opgeleverd voor de Ster Gouden Loeki voor goede doelen.
Door Wanda Havens, foto Koen Vekemans in DeBoK,
“Mijn wereldtournee gaat gewoon door,” grapte Juliette toen ze na diverse acties voor Stichting ALS ook nog werd gevraagd om een van de gezichten te zijn voor de landelijke campagne van de stichting. In deze campagne is Juliette met een heftige boodschap, waarin ze vertelt dat ze niet meer te redden is, te zien op televisie, op billboards langs de weg en in bushokjes. Op deze manier strijd voeren tegen ALS gaf haar kracht en energie.
De Ster Gouden Loeki is een publieksprijs – de enige in Nederland voor reclame. Een nominatie is dan ook echt aan het Nederlands publiek te danken. Alle spotjes die aan de selectiecriteria voldoen, doen automatisch mee in het publieksonderzoek. De selectiecriteria omvatten onder andere dat een spot voor het eerst uitgezonden moet zijn in de betreffende periode, hij op de Nederlandse televisie uitgezonden moet zijn, dus niet alleen bij Ster, en niet afgekeurd mag zijn door de Reclame Code Commissie.
Op 22 juli ontving Juliettes gezin het bericht van Stichting ALS dat de campagne genomineerd is voor de Ster Gouden Loeki, en dat specifiek de spot van Juliette hiervoor is uitgekozen. “Wat zou ze trots zijn,” was ieders reactie hierop. Rond eind januari worden de laatste lichting kwartaalwinnaars en de genomineerde goede doelen van de tweede helft van 2024 bekend gemaakt. De lijsten van 2024 zijn dan compleet, en gaan opnieuw naar het onderzoekspanel. Zodra deze gerangschikt terugkomen, worden medio februari de finalisten bekendgemaakt. Daarna heeft Nederland ongeveer een maand de tijd om te stemmen. Tijdens die uitreiking medio maart worden de winnaars bekendgemaakt.